Ny studiecirkel i linhantverk – första på många år i Karlskoga

SV Örebro län och Karlskoga Bergslags Hembygdsförening startar cirkel för att bevara, och lära mer om det anrika linhantverket. Cirkelns första träffen gick av stapeln 1:a juni på föreningens hembygdsgård i Agerrud. Jonas Ljungkvist, verksamhetsutvecklare från SV var på plats för att kolla in det nysådda linet.

Lincirkel1300x980.jpgFÖRENINGEN HAR SÅTT LIN av fjolårets fröer på baksidan av hembygdsgården i två pallkragar och små gröna blad har redan börjat titta upp ur den svarta mullen. Nu är det bara att vänta på att naturen gör sitt, och cirkeldeltagarna kommer att träffas i slutet av sommaren och början på den tidiga hösten för att bereda lin tillsammans.

SYNTOLKNING AV BILD: EN PALLKRAGE MED SMÅ GRÖNA SKOTT.

SAMTIDIGT SOM MARIE BERÄTTAR om höstens planer plockar hon fram cirkelns första fika som samlar deltagarna kring ett bord utanför hembygdsgården.

– Under några dagar i höst kommer vi att bereda lin utav det som har vuxit under sommaren, och samtidigt lära oss mer om lin, verktygen och hantverket, berättar Marie Johansson Gadde (femte från vänster i bild).

Karlskoga Bergslags Hembygdsforening_Lincirkel3000x2000.jpg
SYNTOLKNING AV BILD: CIRKELDELTAGARNA SITTER SAMLADE UTOMHUS FÖR FIKA.

Första cirkeln i linhantverk på många år!

JONAS BERÄTTAR ATT det var väldigt roligt att vara med och ta del av vad de ska göra i cirkeln och träffarnas upplägg. Det var extra roligt då det här är den första cirkeln i linhantverk som SV har startat i Karlskoga på många år.

Jonas Ljungkvist_VU SV Örebro län.jpgSV ÖNSKAR FÖRENINGEN och alla deltagare ett stort lycka till med linet över sommaren – och hoppas på att få se mer i höst!

– Det här är den första lincirkeln som vi har startat på många år, det är roligt att vara med och bevara ett så gammalt och anrikt hantverk. Det ska bli väldigt kul att följa upp cirkeln i höst, säger Jonas.

VILL DU VETA MER?

KARLSKOGA BERGSLAGS HEMBYGDSFÖRENING
Titta gärna in på Karlskoga Bergslags Hembygdsförenings hemsida om du är nyfiken på hembygdsgårdens historia eller deras aktiviteter och verksamhet.

MER OM LIN
linodlarna.se, en linodlarförening i Stockholm, kan du förkovra dig i hantverket kring lin.

KONTAKTA JONAS
Kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.