Hypertyreos: en kronisk sjukdom?

Den 27 april bjöd vi, tillsammans med Sköldkörtelförbundet Örebro län, in till en föreläsning med Gabriel Sjölin, affilierad forskare vid institutionen för medicinska vetenskaper, Örebro universitet. Föreläsningen gick under rubriken "Hypertyreos: en kronisk sjukdom?" som är den svenska översättningen av Gabriels doktorsavhandling från 2021.

SKÖLDKÖRTELN ÄR ETT LITET FJÄRILSFORMAT ORGAN som sitter på framsidan av luftstrupen och reglerar kroppens ämnesomsättning och dess förmåga att omvandla näring till energi (Källa 1177.se). Drygt en halv miljon svenskar har en sköldkörtelsjukdom och i 8 av 10 fall är den drabbade en kvinna. Bland de drabbade finns personer med hypertyreos, vilket är en överfunktion i sköldkörteln (Källa Sköldkörtelförbundet.se). Det här är en patientgrupp som inte lyfts fram lika ofta som de med hypotyreos (underfunktion) som är den vanligaste varianten.

Gabriels doktorsavhandling – en av de största i sitt slag med cirka 3 000 patienter

UNDER FÖRELÄSNINGEN delade Gabriel med sig av sin doktorsavhandling, ”Hyperthyroidism: a chronic disease?”  (Hyptertyreos: en kronisk sjukdom?) som han disputerade med under 2021. Studien är en av de största i sitt slag och är en uppföljning av cirka 3 000 patienter i Sverige med nydiagnostiserad hyptertyreose under 2003-2005.

PATIENTERNA HAR FÖLJTS över tid och avhandlingen visar att många som fått diagnosen hypertyreos lever med följderna av sjukdomen även efter att överfunktionen (överskottet av sköldkörtelhormon) har upphört. Det visar sig i återfall, många behandlingar, begränsad återhämtning och minskad livskvalitet.

– Vi är mycket tacksamma över att det forskas i ämnet och vi hoppas att det ska generera i att flera börja forska på sköldkörtelsjukdomar i Sverige, säger Anneth Ståhl från Sköldkörtelförbundet Örebro län.

Lever utan sköldkörtel

maria-ostby.jpgMARIA ÖSTBY, verksamhetsutvecklare inom folkhälsa på SV Örebro län, har egna erfarenheter av sköldkörtelsjukdom och lever idag utan sköldkörtel till följd av Graves sjukdom, vilket är en form av hypertyreos.

2017 arrangerade Maria en första samtalsträff om sköldkörtelsjukdom som senare följdes av en studiecirkel. 2019 bildades sedan Sköldkörtelförbundet Örebro län efter att, under många år, bestått av ett nätverk med personer med erfarenhet av sjukdomen.

– Jag är glad att föreningen finns då behovet av kunskap och kontakt med andra i liknande situation är stort. Sköldkörtelförbundet Örebro län arbetar för ökad kunskap, individanpassad vård och ett friskt liv för alla med sköldkörtelsjukdom. Och att de är anslutna till oss på SV gör mig extra glad då jag får medverka till att nå ut till allmänheten med kunskap om en sjukdom som har stor inverkan på vår hälsa, säger Maria.

Inspirerande, roligt och gott utbyte

Föreläsningen resulterade i en kväll som både väckte engagemang och gav ny kunskap.

– Jag tänker att Gabriels studie är mycket värdefull för att kunna utveckla behandlingen och bemötandet av patienter med hypertyreos. Det blev en kväll som väckte engagemang och gav ökad kunskap inom området, det gillar jag! säger Maria Östby SV Örebro län.

För Gabriel blev det en inspirerande och rolig kväll som gav honom ett fördjupat möte med personer som gav hans forskning liv och bekräftelse.

– Jag tyckte det var en inspirerande och rolig kväll, med ett gott utbyte för mig och förhoppningsvis åhörarna. För mig, som inte kliniskt jobbar med hypertyreos (eller endokrinkirurgi), var det ett fördjupande möte där min forskning fick liv och bekräftelse, säger Gabriel Sjölin.

I SAMVERKAN

Föreläsningen arrangerades i samverkan mellan SV Örebro län och Sköldkörtelförbundet Örebro län