Anhörig vid OCD: Ett digitalt samtal

Den 15 mars plingade det till i Zoom, det var dags för en digital samtalsträff om hur det är att vara anhörig till någon med OCD – tvångssyndrom. Medverkade gjorde Maria Östby SV, Beatrice Olsson Raksuthee, förläsare och aktiv inom Uppsalas OCD förening, samt personer som är anhöriga till någon med OCD.

ATT MÖTAS DIGITALT skapar möjligheter att ses på avstånd, på andra tider och i nya konstellationer. Om det är något som vi tar med oss från en tid präglad av distans så är det teknikens möjligheter att mötas, stötta och lära av varandra även om vi inte alltid har möjlighet att ses fysiskt.

Samtalsträffen inleddes med att Maria och Beatrice pratade om OCD och Beatrice delade med sig av personliga erfarenheter av att själv leva med, och hantera, tvångstankar och tvångshandlingar.

ROLLEN SOM ANHÖRIG var fokus för kvällens samtal. Vilken roll har man som anhörig och vilka tankar finns? De som deltog hade både lång erfarenhet, eller var alldeles ny i sin situation. Det ledde till samtal om öppenhet, kunskap och möjlighet till kontakt med andra i liknande situation, exempelvis via föreningar.

"Det var magiskt att få vara med ikväll"

maria-ostby.pngMARIA BERÄTTAR att en person som deltog under kvällen sa ”det var magiskt att få vara med ikväll”. Den känslan som de orden för med sig träffar rätt i hjärtat och stärker folkbildningens "vad och varför".

– Det är kvällar och tillfällen som dessa som gör det extra tydligt vad vi som studieförbund är.  Vi kan sammanföra människor och skapa ett forum att mötas, en plats för att utbyta tankar och inspirera till öppenhet. Det digitala bidrog till att vi kunde mötas, även om vi bor på olika platser. Jag kan bara hålla med deltagaren, det är magiskt att vara med om träffar som denna, säger Maria Östby

VAD ÄR OCD–TVÅNGSSYNDROM?

Tvångssymptom yttrar sig i att man måste tänka eller göra på ett visst sätt. Om man inte gör det leder det till ångest eller en tro om att något hemskt ska ske.

Vid tvångssyndrom har man både tvångstankar och tvångshandlingar. Dessa avlöser ofta varandra i olika perioder, och ibland har du dem inte alls.

KÄLLA: 1177 OCD – Tvångssyndrom (1177.se)